Biuro rachunkowe Optima
Chcesz skorzystać z naszych usług? Skontaktuj się z naszymi konsultantami i poznaj szerzej ofertę.
Telefon: 12 378 38 35
E-mail: kontakt@biurorachunkoweoptima.pl



Franczyza

definicja-franczyzy
Jeśli przedsiębiorca decyduje się na prowadzenie działalności gospodarczej  pod kierunkiem znanej marki to mamy do czynienia z franczyzą. Taki pomysł na firmę pozwala jednostkom gospodarczym na łatwy start dzięki klientom, którzy już znają markę i proponowane usługi oraz minimalizuje możliwość porażki. Podstawą współpracy jest podpisanie umowy, która będzie regulować obowiązki i prawa każdej ze stron. Franczyzodawca udziela licencji  oraz przekazuje wiedzę na temat  funkcjonowania marki z kolei druga strona zobowiązuje się do stosowania się do ogólnie panujących zasad. W trakcie całej współpracy franczyzobiorca korzysta z wsparcia franczyzodawcy w postaci szkoleń, kompanii promocyjnych.

Franczyza wiąże się oczywiście z kosztami w postaci opłaty wstępnej oraz miesięcznych zryczałtowanych kwot obliczanych w stosunku do kwoty obrotu lub dochodu franczyzobiorcy. 

Umowa
⇒  w umowie zostają określone zastrzeżenia, która ograniczają swobodę działania podmiotu korzystającego z marki innej jednostki gospodarczej w postaci wskazania z jakimi kontrahentami franczyzobiorca może podjąć współpracę, jak powinien prowadzić produkcję oraz jak powinien wyglądać proces dystrybucji. Zastrzeżenie te wynikają z dążenia franczyzodawcy do utrzymania odpowiedniej jakości marki. Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność wie, że marka ogrywa bardzo ważną rolę w procesie pozyskania klientów. Stworzenie dobrej opinii o firmie to proces długotrwały.

Współpraca opierająca się na franczyzie jest bardzo popularna wśród podmiotów gospodarczych, które podejmują czynną działalność na rynku. Liczba punktów franczyzowych z roku na rok wzrasta a koszt współpracy z uwagi na ogromną konkurencję maleje. Według niektórych danych w roku 2013 na rynku pojawiło się 49 nowych sieci franczyzowych oraz powstało ponad 3,5 tys. punktów, które działają właśnie na zasadzie franczyzy. Osoby, które chcą podjąć działalność gospodarczą pod szyldem  znanej marki muszą mieć na uwadze, że to nie daje 100% pewności na osiągnięcie sukcesu. Rynek jest bardzo zmienny a konkurencja cały czas rośnie, wiele czynników oddziałuje na firmę, nigdy do końca nie można przewidzieć końcowych rezultatów.

Warto więc rozważając prowadzenie działalności na zasadzie franczyzy przeanalizować zarówno wady jak i zalety takie rozwiązania. 

Zalety
  • łatwy start
  • korzystanie z gotowych rozwiązań w postaci produktów, technologii, sposoby dystrybucji
  • obniżenie kosztów promocji
  • działanie w obrębie większej grupy, możliwość negocjacji, konkurencyjne ceny
Wady
  • wysoki próg wejścia w współpracę z franczyzodawcą
  • narzucone sztywne normy działania
  • ograniczona swoboda działalności




Blogger Templates