Bardzo często przedsiębiorcy
zakładając działalność gospodarczą nie sporządzają
biznesplanu. Dokument ten jest sporządzany dopiero wtedy kiedy
przedsiębiorca ubiega się o dodatkowe środki czy też stara się o
pozyskanie inwestorów.
Biznesplan to narzędzie bardzo
przydatne każdemu podmiotowi gospodarczemu, które porządkuje cele obrane
przez przedsiębiorcę oraz strategie, które mają zmierzać do
realizacji tych celów. Biznesplan może pełnić funkcje:
- planowania – umożliwia opracowanie celów jakie mają zostać zrealizowane dzięki danej inwestycji,
- kontrolną – pozwala przedsiębiorcy na zestawieniu celów z osiągniętymi wynikami oraz dokonaniu odpowiednich analiz,
- informacyjną – biznesplan stanowi cenne źródło informacji dla potencjalnych inwestorów, pożyczkodawców czy też kontrahentów.
To w jaki sposób biznesplan jest
skonstruowany zależne jest od celów w jakich jest tworzony. W
każdym biznesplanie można odnaleźć części wspólne, które
stanowią podstawę jego konstrukcji.
Krótka charakterystyka najczęściej
pojawiających się elementów biznesplanu:
Opis przedsięwzięcia – powinien
zostać sporządzony w taki sposób aby zachęcić potencjalnego
inwestora do zapoznania się z dalszą częścią biznesplanu.
Streszczenie planowanego przedsięwzięcia powinno zostać opracowane
na samym końcu i zawierać w sobie cele projektu, wysokość
niezbędnych nakładów finansowych, materiałowych oraz osobowych a
także wykaz głównych danych i wskaźników finansowych.
Prezentacja firmy - w tej części
pojawią się informacje na temat podmiotu gospodarczego, który
realizować będzie dany projekt tj. nazwa, forma prawna, dane
kontaktowe, historia firmy, prezentacja właścicieli.
Charakterystyka przedsięwzięcia –
szczegółowy opis przedsięwzięcia, które będzie realizowane.
Prezentacja pracowników oraz kadry
zarządzającej – opis kwalifikacji poszczególnych pracowników,
struktury organizacyjnej.
Analiza rynku – przedstawienie
otoczenia w jakim funkcjonuje firma i w jakim będzie realizowana
inwestycja. Bardzo często w tej części prezentowana jest analiza
SWOT ( analiza mocnych, słabych stron oraz szans i zagrożeń ).
Analiza finansowa – zaprezentowanie
planu inwestycyjnego, prognozowanych przychodów oraz kosztów, które
będą generowane w związku z inwestycją. Aby przedsięwzięcie
pozyskało zwolenników musi być zyskowne.
Plan działań – w jakiej kolejności
inwestycja będzie realizowana, jakie kolejne działania będą
podejmowane. Najczęściej harmonogram działań rozpisywany jest na
okres 5 lat.
Dodatkowo każdy biznesplan zawiera
szereg załączników, które stanowią zobrazowanie oraz
potwierdzenie zaprezentowanych w biznesplanie danych.