Biuro rachunkowe Kraków



Skontaktuj się z naszymi konsultantami i poznaj szerzej ofertę.

Telefon: 12 442 02 73
E-mail: kontakt@biurorachunkowe.krakow.pl


OFICJALNA STRONA:

www.biurorachunkowe.krakow.pl

Niedobory w firmie

Niedoborem nazywa się różnicę pomiędzy rzeczywistym stanem posiadanego materiału, towaru, majątku będącego w posiadaniu podatnika a stanem wykazanym w prowadzonych przez niego ewidencjach.

 Przepisy prawa nakładają na przedsiębiorców obowiązek okresowej kontroli składników posiadanego majątku – tak zwanej inwentaryzacji. Przedsiębiorcy przeprowadzają więc obowiązkowy remanent oraz dokonują spisów z natury, aby zweryfikować czy w firmie nie dochodzi do niewłaściwej utraty majątku, która najczęściej spowodowana jest:

- nieprawidłowym magazynowaniem lub błędami w danych magazynowych wprowadzanych do systemu,
- nieprawidłowym transporcie,
- błędami z dokumentacji nabycia,
- kradzieżami, zgubieniem lub zniszczeniem
- ubytkami naturalnymi,
- zdarzeniami losowymi.

Jeśli niedobory powstały z winy podatnika traktowane są jako utrata mienia i nazywane są utratą zawinioną. Utrata nienawieziona powstaje na wskutek czynników niezależnych od przedsiębiorcy, takich jak na przykład pożar.

Co do zasady straty powstałe wyniku inwentaryzacji można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Nie wystarczy jednak samo stwierdzenie niedobory, przedsiębiorca musi przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i określić przyczynę i okoliczności powstania niedoboru.


Blogger Templates