Podstawowymi formami zatrudnienia są:
- umowa o pracę,
- umowa zlecenie,
- umowa o dzieło.
Dwie ostatnie są umowami cywilnoprawnymi, wobec czego podlegają pod Kodeks Cywilny, a nie pod Kodeks Pracy. Umowa zlecenie i jej charakterystyka może sprawiać problem wielu przedsiębiorcom.
Odróżnienie umowy zlecenie od stosunku pracy przysparza wielu problemów przedsiębiorcom. Umowa zlecenie jest również umową starannego działania, w której głównie liczy się sam fakt wykonywania pracy, a niekoniecznie jej efekt. Zleceniobiorca ma swoje przywileje m.in. nie jest on związany z pracodawcą tak, jak pracownik zatrudniony na etat. Jeżeli zadaniem zatrudnionego jest wykonywanie pracy pod kierownictwem określonej osoby i w wyznaczonych warunkach, to umowa zlecenie może być uznana za umowę o pracę.
Konsekwencji zatrudnienia pracownika na niewłaściwą umowę jest sporo i powinniśmy się przed nimi bronić. Najczęstszym błędem są kwestie związane z odprowadzaniem składek ZUS. Istota umowy zlecenie jest to, że od studenta do 26 roku życia nie pobiera się składek na ubezpieczenia. Wobec tego jeżeli organy kontrolne zauważą błąd w umowie i stwierdzą, że faktyczny stan rzeczy nosi znamiona stosunku pracy, możemy zostać zmuszeni do uregulowania zaległości.
Pamiętaj, że umowa o pracę przewiduje pobieranie składek również od studentów.
Należy zwracać szczególną uwagę na to, czy podejmowane przez nas działania są w zgodzie z przepisami prawa. Konflikty z organami kontrolnymi nie należą z pewnością do sytuacji przyjemnych, a więc lepiej ich unikać.
- umowa o pracę,
- umowa zlecenie,
- umowa o dzieło.
Dwie ostatnie są umowami cywilnoprawnymi, wobec czego podlegają pod Kodeks Cywilny, a nie pod Kodeks Pracy. Umowa zlecenie i jej charakterystyka może sprawiać problem wielu przedsiębiorcom.
Odróżnienie umowy zlecenie od stosunku pracy przysparza wielu problemów przedsiębiorcom. Umowa zlecenie jest również umową starannego działania, w której głównie liczy się sam fakt wykonywania pracy, a niekoniecznie jej efekt. Zleceniobiorca ma swoje przywileje m.in. nie jest on związany z pracodawcą tak, jak pracownik zatrudniony na etat. Jeżeli zadaniem zatrudnionego jest wykonywanie pracy pod kierownictwem określonej osoby i w wyznaczonych warunkach, to umowa zlecenie może być uznana za umowę o pracę.
Konsekwencji zatrudnienia pracownika na niewłaściwą umowę jest sporo i powinniśmy się przed nimi bronić. Najczęstszym błędem są kwestie związane z odprowadzaniem składek ZUS. Istota umowy zlecenie jest to, że od studenta do 26 roku życia nie pobiera się składek na ubezpieczenia. Wobec tego jeżeli organy kontrolne zauważą błąd w umowie i stwierdzą, że faktyczny stan rzeczy nosi znamiona stosunku pracy, możemy zostać zmuszeni do uregulowania zaległości.
Pamiętaj, że umowa o pracę przewiduje pobieranie składek również od studentów.
Należy zwracać szczególną uwagę na to, czy podejmowane przez nas działania są w zgodzie z przepisami prawa. Konflikty z organami kontrolnymi nie należą z pewnością do sytuacji przyjemnych, a więc lepiej ich unikać.