Prowadząc księgowość spółki jednym z zasadniczych elementów jest ustalenie podstawowych założeń jakie będą stosowane przez podmioty obsługujące system księgowości firmy, zostają one ujęte w ramach polityki rachunkowości.
Przedsiębiorstwo zobowiązane jest stosować politykę rachunkowości w sposób ciągły co pozwoli wraz z upływem czasu na sporządzenie różnych analiz i dokonywanie porównań pewnych kategorii rachunkowych. Oznacza to, że nie można korzystać z rozwiązań, które w danym momencie byłyby najlepsze, należy kierować się zasadami jakie zostały na początku określone przez firmę.
Można stwierdzić, że firma określając wszystkie założenie polityki rachunkowości buduje swój własny system rachunkowości oparty na aktualnie obowiązujących przepisach prawnych. Dobór odpowiednich rozwiązań może umożliwić ograniczenie kosztów czy też zmniejszenie zobowiązań podatkowych.
Jakie elementy określa polityka rachunkowości?
Wykaz zagadnień opracowanych w polityce rachunkowości:
- Określenie roku obrotowego oraz jego okresów sprawozdawczych.
- Sposób podziału kosztów.
- Prowadzenie dokumentacji zaistniałych operacji gospodarczych.
- Sposób przeprowadzania inwentaryzacji.
- Archiwizowanie dokumentów oraz ich przechowywanie.
- Określenie zasad amortyzacji poszczególnych zasobów.
- Sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych – wykaz wszystkich kont księgowych.
- Metody prowadzenia ewidencji zapasów.
- Zasady wyceny aktywów i pasywów.
- Sposób ustalanie wyniku finansowego.
- Opis systemu przetwarzania danych.
Konieczne jest aby jakiś podmiot został odpowiedzialny za stosowanie się do takiej polityki rachunkowości, najczęściej jest to kierownik jednostki gospodarczej.
W przypadku małych firm formalnie odpowiedzialny jest kierownik, jednak realnie odpowiedzialność ponosi podmiot zajmujący się obsługą systemu księgowości firmy.